X
تبلیغات
مطالعه وتحقیق - تصویر گری کتابهای درسی

مطالعه وتحقیق

درس مطالعه وتحقیق ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گنبد

تصویر گری کتابهای درسی

کد طرح : مرضیه رمضانی

عنوان طرح: تصویر گری کتاب های درسی

 

بیان مسئله

 

شاید شما هم ، بارها و بارها به این جمله برخورده باشید که: «کتاب درسی، کتاب معیار است». بیایید کمی در این باره اندیشه کنیم و به گفت ‌و‌گو بنشینیم.

            کتابی معیار است که زبان و بیان آن «معیار» باشد؛« تصویرسازی» و « گرافیک» آن معیار باشد، تمام عناصر بصری به کار رفته در آن معیار باشد. به چه معنا ؟ به این معنا که کتاب درسی در حوزه‌ی تولید کتاب کودک و نوجوان برای دیگر پدید آورندگان، کتاب مرجع باشد.

            متن فاخر ، شایسته و اثرگذار، تصویرسازی مناسب، عکس‌های صحیح و اورژینال، طراحی گرافیک بایسته و چاپِ مطلوب، از کتاب درسی اثری تولید می‌کند که می‌توان از آن به عنوان سنگ محک و شاخص برای ارزیابی دیگر کتاب‌های کودک و نوجوان بهره گرفت.

            این انتظار از کتاب درسی بیجا و بیهوده نیست، چرا که کتاب درسی رسانه‌ی ملی است و رسانه‌ی ملی نگاه ملی می‌طلبد.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

تولید هنری کتاب‌های درسی، تخصصی است که باید به رسمیت شناخته شود. برخورد سطحی و ساده با بحث هنری کتاب‌های درسی، ما را به ساده‌اندیشی سوق می‌دهد و افراد را وادار می‌کند تا در یک دوره‌ی زمانی نامناسب، کارهای بی‌کیفیت تولید کنند. بنابراین انتظار بر این است که وقتی یک کتاب درسی در دوره‌های مختلف چاپ می‌شود، نسبت به دوره‌های قبل، از رشد کیفی قابل قبولی برخوردار باشد.

 

اهداف تحقیق

 

1 – زمینه‌سازی برای ارتقای کیفی کتاب‌های درسی از جنبه‌ی هنری؛

2 – ارتقای فرهنگ عمومی برای آشنایی با جنبه‌های هنری کتاب‌های درسی و نقش آن در یادگیری دانش‌آموزان؛

3 – بررسی و شناخت مشکلات تصویرسازی علمی و آموزشی با تأکید بر نقش تصویر آموزشی در کتاب‌های درسی؛

هدف کلی

نقش تصاویر کتابهای در سی در اموزش

 

واژه های کلیدی و متغیر های تحقیق

 

تصویرگری،کتاب معیار، گرافیک،تولید هنری،محتوا

 

نوع مطالعه، روش و نحوه اجرای تحقیق

تحقیق از اینترنت وفیش برداری

 

محدودیتهای تحقیق

کار در کتاب‌های درسی یک ماهیت گروهی دارد. گفت‌و‌گو و تعامل مناسب‌ با مؤلفان و برنامه‌ریزان ، شرایط را برای تصویرسازی کتاب درسی قدری متفاوت می‌کند. از آن‌جا که کتاب درسی باید در خدمت یادگیری باشد، تصویرسازی آن هم از این اصل پیروی می‌کند.بنابراین تکنیک و تخیل تصویرگر در خدمت یادگیری است.

تصویرسازی برخی از متن‌های آموزشی و مستند کتاب‌های درسی باید بر مبنای داده‌های تاریخی و علمی باشد. به عنوان مثال تصویرسازی چهره‌هایی از مردم ایران در دوره‌ی‌ هخامنشینی یا دوره‌های تاریخی مختلف باید مبتنی بر داده‌های علمی آن دوره باشد.معنای این حرف آن است که باید تصویرگر در این حوزه دست به مطالعه و پژوهش بزند. حتی با کارشناسان موضوعی کتاب به گفت ‌و‌گو بپردازد و صرفاً بر احساس و تخیل صرف خود تکیه نکند. این مطلب ناشی از ماهیت و ذات کتاب درسی است. البته باید گفت که کمتر تصویرگری حوصله و توان چنین کاری را دارد.

 

نتیجه تحقیق

 

1.یک تصویر نباید حتی از حیطه ظاهری و کارآرایی های خود عدول کرده و جلوتر از متن پیش برود. زیرا باعث درو شدن مفهوم آموزشی متن برای مخاطب می شود.

2.از « تصویرسازی» می‌توان به عنوان یک عامل مهم در کیفیت کتاب درسی نام برد. گذشته از متنِ در خور که در کیفیت کتاب درسی تأثیر بسزایی دارد، ده‌ها عامل دیگر نیز در کیفیت آن مؤثر است. نگاه تک عاملی به کیفیت ، ما را به « ساده نگری» می‌کشاند

3.تولید کتاب درسی فرآیندی است که در تعامل همه‌ی پدید آورندگان شکل می‌گیرد. نگاه یک جانبه و مشتری مدار ( با این معنا که مؤلفان، مشتری بخش هنری هستند و همیشه حق با مشتری است) ره به جایی نمی‌برد

4.تعداد عناوین و تیراژ کتاب‌های غیر درسی کودک و نوجوان به خصوص با موضوع هنر و ادبیات در ایران به شدت پایین آمده و این در حالی است که کتاب درسی در شمارگان زیاد چاپ و توزیع می‌شود. شاید این فرضیه درست به نظر برسد که بسیاری از کودکان و نوجوانان سرزمین ما، تنها ماده‌ی خواندنیِ در اختیارشان، کتاب درسی است.

5. گستره‌ی توزیع کتاب درسی از این رسانه، رسانه‌ای فراگیر ساخته است. رسانه‌ای که مخاطب حق انتخاب نمونه‌ای دیگر از این را ندارد. پس بر همه‌ی ماست که بهترین کتاب را برای مخاطبان خود تدارک ببینیم

 

ارائه راهکار

 

از منظر كار سازمانی اصولاً دو راه بیشتر برای تصویرسازی كتاب‌های درسی وجود ندارد. یك راه ، روش متمركز است. بدین معنا كه باید یك آتلیه‌ی مركزی ایجادشود و عده‌ای تصویرگر هم استخدام شود تا برای كتاب‌های درسی، تصویرسازی شود.

            روش دوم، شیوه‌ی غیر متمركز است. بدین معنا كه یك پروژه تعریف شود و برای آن یك نفر را به عنوان مدیر پروژه یا مدیر هنری در نظر گرفته شود. مدیر هنری هم كارگروه‌های خودش را تشكیل ‌دهد كه بخش عمده‌ای از آن‌ها تصویرگر هستند. اینجاست كه امكان استفاده از نیروهای خلاق‌تر، جوان‌تر و تازه‌تر فراهم می‌شود.

منابع

اینترنت

مرضیه رمضانی

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مرداد 1389ساعت 12:49  توسط مجسن  |