مطالعه وتحقیق

درس مطالعه وتحقیق ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گنبد

مشخصات موضوعی طرح:

  عنوان به فارسی:

 

بررسی رابطه افسردگی  با افت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

 

   واژه های کلیدی:

 

افسردگی :  عبارت است از احساس غم , دلسردی .نامیدی به مدت لااقل دو هفته در اغلب روزها واغلب ساعات روز

افت تحصیلی : کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از سطح رضایت بخش به سطح نا مطلوب

 

دانش آموزان :افرادی لازم التعلیم که دردبستان ثبت نام کردند ومشغول به تحصیل می باشند  

 

مقطع ابتدایی : دوره تحصیلی که افراد بین 6 تا 12 سال مشغول به تحصیل می باشند

 

 بیان مساله :

مساله وجود افسردگی در دانش آموزان دوره ابتدایی امریست بسیار مهم و قابل توجه تشخیص و درمان.پدیده افسردگی دردانش آموزان تبانی فوق العاده حساس و در عین حال متضمن دقت و درایت خاص است چرا که افسردگی در این سنین میتواند عواقب بسیار نامطلوب و نا خشایندی همراه داشته باشد که یکی از موارد مهم آن ناکامی های تحصیلی و افت تحصیلی میباشد لذا جهت حل این مشکل به بررسی رابطه افسردگی با افت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی میپردازیم.

  

 

 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

افسردگی مساله ایست که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در دانش آموزان میشود و این مشکلات باعث جلوگیری از رشد استعداد های آنها میگردد.دانش آموزان افسرده معمولاعلاقه به درس و مطالعه ندارند واین امر منجر به افت تحصیلی آنها میشود افت تحصیلی معظل چند جانبه ایست که شیوه های جلوگیری  و پیشگیری از آن چند جانبه و نیازمند همکاری و آگاهی مستمر والدین ,مربیان و دانش آموزانی از یک سو برنامه ریزی مسؤلان آموزش و پرورش از سوی دیگر است.همچنین بررسی رابطه افسردگی با افت تحصیلی منوط به شناخت عوامل به وجود آورنده ی افسردگی و راه های درمان آن میباشد که این امر هم با افزایش مراکز مشاوره و مراکز تحقیقاتی وسیع در سطح جامعه انجام خواهد شد.لذا در این تحقیق سعی شده است افسردگی و افت تحصیلی شناخته شود و اثر افسردگی به تحصیل مورد بررسی و تحقیق قرار میگردد.

  اهداف تحقیق:

 هدف کلی : رابطه افسردگی با افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

 

 اهداف جزیی :

 

1. شناخت افسردگی

2.بررسی افسردگی در دانش آموزان دوره ابتدایی

3.شناخت افت تحصیلی

4.بررسی علل افت تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی

5.بررسی تاثیر افسردگی بر جنبه های مختلف زندگی از جمله عملکرد تحصیلی دانش آموزان

6.ارائه پیشنهادات وراهبرد های جهت مقابله با افسردگی و درمان آن.

 

 

متغیرهای تحقیق :

   متغییر مستقل : افسردگی

 متغییر وابسته : افت تحصیلی

 فرضیه های تحقیق :

 

۱-  رفتار نامتناسب والدین و توقعات بیجای آنان دربروز افسردگی

 ۲- احساس ناامنی ناشی از حمایت والدین دربروزافسردگی

 ۳ - کمبود عشق ومحبت در ایجاد افسردگی

۴-تاثیر وراثت در ایجاد افسردگی

۵- تاثیر طرز تفکر ومهارتها یا شیوه های مطالعه در افت تحصیلی

۶- ارتباط فقدان نظارت یا نظارت نا هماهنگ و معیوب والدین  با افت تحصیلی دانش آموزان

 ۷- نقش مدرسه  در پیشرفت وافت تحصیلی دانش آموزان

 ۸- مشکلات فرهنگی, اقتصادی و اجتماعی و مشکل مسکن وارتباط آن با افت تحصیلی دانش آموزان

 ۱۰-نقش اولین   تجارب آموزشی و اجتماعی در محیط مدرسه وکلاس در علاقه مندی دانش آموزان و یادگیری و روابط اجتماعی

 

پیشینه تحقیق :

در داخل كشور:

فاروق داودپور (72) دررابطه با تنبيه بدني و ارتباط آن با سابقه خدمت و مقاطع تحصيلي و جنسيت، پژوهشي انجام داده است. نمونه آماري اين تحقيق 10% از جامعه فرهنگيان در استان كردستان بوده است. او به نتايجي مانند ميزان:

ـ تنبيه بدني در مقطع ابتدايي بيش از مقطع راهنمايي است.

 - تنبيه بدني در بين زنان فرهنگي كمتر از مردان است.

ـ با افزايش شناخت تربيتي اولياء مدارس ميزان اعمال تنبيه بدني توسط آنان كاهش مي‌يابد.

محمدعلي رضازاده و همكارانش (71) تحقيقي انجام داده است و در آن به تأثير رواني تنبيه بر روي فرد تنبيه شده پرداخته است، نتايج تحقيق عبارت است از اين كه: بين تنبيه بدني و پرخاشگري افسردگي و افت تحصيلي رابطه مستقيم وجود دارد.در يك نظرسنجي كه توسط معاونت آموزشي عمومي مشهد (78) در رابطه با تنبيه بدني انجام‌گرفته 65 نفر شركت داشته‌اند، در پاسخ به اين سؤال كه آيا تنبيه بدني در اصلاح رفتار فرد مؤثر است، تعداد 63 نفر پاسخ منفي داده‌اند.مصطفي ايل (74) به منظور شناخت اثرات تشويق و تنبيه بر ميزان يادگيري دانش‌آموزان انجام‌گرفته است و به اين نتيجه رسيده است كه تحسين و تشويق در افزايش يادگيري دانش‌آموزان مؤثر است.

                   

مشخصات اجرایی طرح

      

نوع مطالعه روش ونحوه اجرای تحقیق:  

این تحقیق به روش توصیفی  مبنی بر کتابخانه ای انجام گرفته است.

 ابزار گرد آوری اطلاعات :

 فیش برداری      

 محدودیت های تحقیق:

کمبود منابع مورد تحقیق بخصوص منابع مربوط به افسردگی در کودکان همچنین کمبود وقت و تلفیق دو موضوع در یک تحقیق.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مرداد 1389ساعت 23:21  توسط مجسن  |